MENU
Przyglądając się zdjęciu zastanawiałem się jak wyglądało wnętrze Karkonosza? Wreszcie dotarłem do interesujących mnie zdjęć, którymi chciałbym podzielić się z naszymi fanami transportu szynowego. Zaskakująca jest prostota i skromność wyposażenia. Wagon miał dwa przedziały: trzeciej i czwartej klasy. Ten ostatni ( na dolnym zdjęciu) pomyślany był dla turystów z nartami i saneczkami. Przypominam, że produkt wrocławskich zakładów LHW zaprojektowany był pod kątem obsługi górskich linii kolejowych. Na trasie Wrocław- Jelenia Góra- Korzeniów ( Grünthal) kursował od 1927 do 1945 r. Wszystkie Karkonosze wywieziono do ZSRR- w Polsce nie zachował się ani jeden jego egzemplarz.

Dodał: Festung° - Data: 2006-02-04 22:36:23 - Odsłon: 4120
Rok 1927

Moose - Administrator°: Elektr. jednostka ET 89, potocznie zwana "Rübezahl" (Liczyrzepa), pojawiła się na szynach w 1926 r. i kursowała głównie na trasie J.Gora - Szkl. Poreba-Korzeniow (Polaun/Czechy). Doczepiano do niej zwykle 3 wagony. Zestawiano także składy z 6 wagonów i 2 jednostek. W Szkl. Porebie-Huta odbywało się rozczłonkowanie składu i stąd do Czech ET 89 zwykle gnała w pojedynkę. Więcej zdjęć i szczegółowy opis w "die Zackenbahn" pod [vrz]

  • /foto/61/61802m.jpg
    1905 - 1930
  • /foto/66/66659m.jpg
    1927
  • /foto/67/67992m.jpg
    1927
  • /foto/61/61813m.jpg
    1927 - 1933
  • /foto/338/338548m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/339/339151m.jpg
    1934 - 1941
  • /foto/66/66661m.jpg
    2000

Czeska strona internetowa- 90 lat kolei elektrycznych na Śląsku www.tiscali.cz

Poprzednie: Pomnik Fryderyki von Reden Strona Główna Następne: Huta szkła kryształowego Julia


her2 | 2006-12-20 21:52:32
Wagon elektryczny serii ET89, jego przydomek "Rübezahl" tłumaczyłbym raczej jako "Liczyrzepa". Pojazdy te, w liczbie 11 szt. obsługiwały z powodzeniem linię "szklarską": Jelenia Góra-Korenov (Polaun). Jeden egzemplarz wagonu, uległ w roku 1943 wypadkowi i został skasowany. W trakcie zawirowań wojennych 3 wagony zdołano ewakuować na zachód - na obszarze Bawarii pracowały do lat 60-tych, 6 szt. zarekwirowali sowieci i wywieźli na wschód, los ostatniego wagonu jest nieznany.