Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
  ID: 8278064

Fabryka Obrabiarek Precyzyjnych Avia



 
Fabryka Obrabiarek Precyzyjnych Avia S.A. – spółka utworzona w 1902 r.
Historia
1902 – utworzenie przedsiębiorstwa. Pierwsza nazwa spółki brzmiała Fabryka Maszyn Precyzyjnych L. Nowiński[1]. W drewnianych pomieszczeniach Fabryki Maszyn Precyzyjnych L. Nowiński produkowano maszyny dla przemysłu tytoniowego – budowano maszyny do wyrobu gilz papierosowych. Fabryka zatrudniała kilkudziesięciu ludzi.
1918 – produkcja maszyn dla powstałego Polskiego Monopolu Tytoniowego.
1924 – zmiana profilu produkcji ...
Fabryka Obrabiarek Precyzyjnych Avia S.A. – spółka utworzona w 1902 r.
Historia
1902 – utworzenie przedsiębiorstwa. Pierwsza nazwa spółki brzmiała Fabryka Maszyn Precyzyjnych L. Nowiński[1]. W drewnianych pomieszczeniach Fabryki Maszyn Precyzyjnych L. Nowiński produkowano maszyny dla przemysłu tytoniowego – budowano maszyny do wyrobu gilz papierosowych. Fabryka zatrudniała kilkudziesięciu ludzi.
1918 – produkcja maszyn dla powstałego Polskiego Monopolu Tytoniowego.
1924 – zmiana profilu produkcji i nazwy przedsiębiorstwa. Właściciel fabryki – Lucjan Nowiński zmienił profil produkcji – powstała w budynku fabryki przy Siedleckiej 63 (dziś 47) – Wytwórnia Maszyn Precyzyjnych AVIA. Właścicielami spółki był inżynier Mieczysław Kośminski oraz Włodzimierz Szomański (konstruktor i producent śmigieł) i Bronisław Szybowski. Przedsiębiorstwo rozpoczęło wtedy wytwarzanie urządzeń na potrzeby przemysłu zbrojeniowego.
1926 – rozpoczął się nowy okres działalności Avii, coraz ściślej związany z lotnictwem.
1927 – rozpoczęcie produkcji części zamiennych do silników lotniczych Gnome-Rhône. Dyrektorem technicznym Wytwórni Maszyn Precyzyjnych „Avia” był wówczas Franciszek Peter. Wiktor Narkiewicz był kierownikiem biura konstrukcyjnego i wdrażał produkcję polskich silników lotniczych.
listopad 1927 – na podstawie dokumentacji odkupionej od inż. Władysława Zalewskiego powstał prototyp pierwszego polskiego silnika samolotowego – „Avia” WZ-7.
1935 – uruchomienie produkcji silników Wright R-790 o mocy 220 KM (do 25 szt. miesięcznie).
1936 – zbudowanie prototypu silnika Avia P-4 o mocy ok. 70 KM.
1938 – powstaje prototyp silnika Avia Delfin konstrukcji inż.Tupalskiego o mocy ok. 300 KM. Równolegle trwają prace nad wprowadzeniem do produkcji licencyjnego silnika Gnome Rhone Mars-7 o mocy ok. 730 KM (do napędu samolotu PZL-48 Lampart).
1939 – Avia czterokrotnie zwiększyła stan zatrudnienia w stosunku do 1930 roku – w fabryce pracowało 1000 osób, w tym 100 z dyplomami uczelni technicznych. Avia dysponowała własnym biurem studiów oraz laboratorium chemicznym i mechanicznym.
październik 1939 – wytwórnia została podporządkowana niemieckiej firmie Mechanische Werkstätte Neubrandenburg – produkowano w niej wyrzutniki bombowe, a liczba pracowników powiększyła się do 1800 osób (w okresach nasilonej produkcji nawet 3000).
1944 – zniszczenie fabryki. Po odbudowie produkowała maszyny dla przemysłu spożywczego.
1980 – zmiana nazwy na Fabryka Obrabiarek Precyzyjnych „Ponar-Avia”
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 2019-07-27
    komentarze: 0
    Zabudowania fabryki Avia widoczne od ulicy Siedleckiej.
  • Data: 2019-07-27
    komentarze: 0
    Zabudowania fabryki Avia widoczne od ulicy Siedleckiej.
  • Data: 2019-10-08
    komentarze: 0
    Hala fabryczna
  • Data: 2021-01-31
    komentarze: 0
    Hala produkcyjna fabryki produkującej obrabiarki.
  • Data: 2021-01-31
    komentarze: 0
    Hala produkcyjna fabryki produkującej obrabiarki.