MENU
Przeprawa promowa łączyła położone na lewym brzegu Odry Malczyce (Maltsch) w powiecie średzkim z drogą, która z prawobrzeżnej przystani wiodła do pobliskich miejscowości, w tym Lubiąża. W roku około 1971 przeprawa promowa została zamknięta (po uruchomieniu dawnego mostu kolejowego w Lubiążu jako mostu drogowego). Budynek socjalny i magazynek techniczny pracowników promu znajdował się na prawym brzegu Odry. Został on rozebrany na przełomie lat 80. i 90. XX wieku. Obecnie dawna przystań promowa na lewym brzegu, po odmuleniu i oczyszczeniu zjazdu przez malczyckich wodniaków, jest używana przez nich (i nie tylko) do wodowania łodzi. Z przedwojennych planów można się jeszcze dowiedzieć, że oprócz przeprawy promowej przez Odrę w bliskim jej sąsiedztwie istniała jeszcze jedna przeprawa - osobowa - przez kanał malczyckiego portu (a tym samym ujście Średzkiej Wody do Odry) - na planie oznaczyłem ją kolorem pomarańczowym. Podkład to połączone fragmenty Meßtischblattów z 1932 (lewy) i 1937 (prawy). W powyższym tekście i opisie obiektu wykorzystałem informacje podawane w komentarzach przez "stapa" (dziękuję :)).

Dodał: Petroniusz° - Data: 2016-01-29 01:12:42 - Odsłon: 3520
Lata 1932-1937


Przeprawa promowa łączyła położone na lewym brzegu Malczyce z drogą, która z prawobrzeżnej przystani wiodła do pobliskich miejscowości, w tym Lubiąża. Na zdjęciu przeprawy z lat 20. XX wieku widać, że ówczesna jednostka pływająca to dwukadłubowa konstrukcja z bocznym wjazdem na pokład. Prom powojenny były typowym stalowym "pontonem". Około 1970 roku na promie i nabrzeżu przystani był kręcony film kostiumowy (XIX w.). W roku około 1971 przeprawa promowa została zamknięta (po uruchomieniu dawnego mostu kolejowego w Lubiążu jako mostu drogowego). Budynek socjalny i magazynek techniczny pracowników promu znajdował się na prawym brzegu Odry. Został on rozebrany na przełomie lat 80. i 90. XX wieku. Obecnie dawna przystań promowa na lewym brzegu, po odmuleniu i oczyszczeniu zjazdu przez malczyckich wodniaków, jest używana przez nich (i nie tylko) do wodowania łodzi. Z przedwojennych planów można się jeszcze dowiedzieć, że oprócz przeprawy promowej przez Odrę w bliskim jej sąsiedztwie istniała jeszcze jedna przeprawa - osobowa - przez kanał malczyckiego portu (a tym samym ujście Średzkiej Wody do Odry).
/Petroniusz - informacje własne oraz uzyskane od użytkownika o nicku "stap"/

  • /foto/9520/9520327m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/5530/5530806m.jpg
    1903
  • /foto/174/174055m.jpg
    1905 - 1906
  • /foto/382/382113m.jpg
    1910 - 1912
  • /foto/8580/8580186m.jpg
    1910 - 1912
  • /foto/7213/7213236m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/10365/10365922m.jpg
    1915 - 1925
  • /foto/232/232622m.jpg
    1920 - 1923
  • /foto/344/344732m.jpg
    1920 - 1923
  • /foto/7106/7106740m.jpg
    1920 - 1923
  • /foto/9511/9511556m.jpg
    1920 - 1929
  • /foto/133/133234m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/232/232614m.jpg
    1923 - 1924
  • /foto/248/248118m.jpg
    1923 - 1930
  • /foto/155/155921m.jpg
    1930
  • /foto/3828/3828887m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/382/382065m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/5118/5118045m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/3678/3678984m.jpg
    1932
  • /foto/5613/5613531m.jpg
    1932
  • /foto/428/428764m.jpg
    1938
  • /foto/9497/9497334m.jpg
    1939
  • /foto/10368/10368362m.jpg
    1941
  • /foto/10368/10368376m.jpg
    1941
  • /foto/10368/10368390m.jpg
    1941
  • /foto/9692/9692793m.jpg
    1941
  • /foto/9709/9709495m.jpg
    1941
  • /foto/9709/9709509m.jpg
    1941
  • /foto/10856/10856367m.jpg
    1954 - 1962
  • /foto/37/37065m.jpg
    1955 - 1963
  • /foto/9635/9635613m.jpg
    1960 - 1965
  • /foto/9635/9635615m.jpg
    1960 - 1965
  • /foto/325/325247m.jpg
    1962
  • /foto/3686/3686271m.jpg
    1971
  • /foto/9147/9147187m.jpg
    1972 - 1973
  • /foto/7852/7852481m.jpg
    2004
  • /foto/7852/7852492m.jpg
    2004
  • /foto/141/141221m.jpg
    2006
  • /foto/141/141263m.jpg
    2006
  • /foto/141/141265m.jpg
    2006
  • /foto/330/330778m.jpg
    2010
  • /foto/4758/4758179m.jpg
    2014
  • /foto/5543/5543073m.jpg
    2015
  • /foto/5613/5613261m.jpg
    2015
  • /foto/5613/5613264m.jpg
    2015
  • /foto/5613/5613275m.jpg
    2015
  • /foto/6124/6124369m.jpg
    2016
  • /foto/10750/10750692m.jpg
    2023

Petroniusz°

Poprzednie: 2011-2013 Remont i rozbudowa budynku Strona Główna Następne: Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy - budynek C


moose | 2016-01-29 08:26:43
I kolejka do cegielni.
stap | 2016-01-29 19:05:50
Kolejka?
Petroniusz | 2016-01-30 00:36:42
O, dzięki. Oznaczyłem na czerwono i podmieniłem plan. Może stap podpowie jakie to mogły być kolejki?
stap | 2019-12-01 07:59:38 | edytowany: 2019-12-01 08:01:03
Widoczne są tu na pewno jeszcze dwie. Jedna wychodzi z cukrowni, i przecina ulice Sienkiewicza , wjeżdżając potem do fabryki cukierków i czekolady (to ten kształt litery H. Druga , podobnie , tylko bardziej w lewo. Przecina ulica, lekkim skosem i wjeżdża na teren obok elewatora - spichrza . Tam jest nabrzeże załadunkowe (tzw 'Port Północny)
stap | 2016-01-29 18:45:48
:) Dodam tylko, ze według moich informacji od pasjonatów kolejarzy, most w Lubiążu był kolejowo-drogowy. Tory były w jezdni mostu i gdy miał jechać pociąg zamykano rogatki wjazdowe na most dla ruchu kołowego i pieszego
arkadoo | 2016-01-29 19:12:24
Mamy tylko1 jego zdjęcia -
stap | 2016-01-29 19:16:14
No tu nie wygląda na kolejowo-drogowy ale możliwe, że dostosowano w późniejszym okresie lub w czasie wojny.
ragnar | 2016-01-29 19:31:57
Nie wiem, coś mi tu nie gra z tym mostem.
stap | 2016-01-29 19:39:01
Jutro dopytam, jeszcze raz kolejarzy maniaków ;) A skoro jesteśmy przy kolejowych tematach to należałoby chyba usunąć zdjęcia stacji malczyckiej (oprócz dwóch chyba) w obiekcie linia Malczyce-Jawor. To była prywatna kolejka i nie korzystała z głównej stacji, tylko miała swoją infrastrukturę. Widać to akurat też na tej mapie - Klbf to ona...
arkadoo | 2016-01-29 19:39:22
Co dokładnie?
stap | 2016-01-29 19:45:35
Najprawdopodobniej ten należał do stacji 315-ki i możliwe, że ten ..jutro jak mi się uda to doprecyzuję.
ogór | 2017-07-18 20:16:17
Dobrze widoczna strzelnica -taka sama była w Lubiązu most w Lubiązu na pewno byl kolejowo drogowy-takie most w pólnocnych Niemczech funkcjonuja do dzisiaj
stap | 2017-07-18 22:19:17
Strzelnica jako - tako, istnieje do dziś. Jeszcze w latach 80 - tych dzieciaki na lekcjach z PO strzelały tam z wiatrówek i kbks - ów :)
BeeS | 2019-12-06 11:32:05
Czołem czy ktoś posiada może jakiekolwiek informacje o fabryce, którą zburzyli Niemcy przed wycofaniem się z tych terenów?