Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
Przepusty (odc. Przerzeczyn - Piława)
9
 
Most kolejowy (pot. Piekielny Potok / Niemcza - LK 310)
7
 
Most kolejowy (pot. Piekielny Potok / Niemcza - LK 310)
5
 
Mostek kolejowy
4
 
Rampa kolejowa (dawna)
6
 
Wiadukt drogowy (Przerzeczyn - ul. Kwiatowa /LK 310) (dawny)
14
 
Most kolejowy (rz. Ślęza / Niemcza - LK 310)
9
0,000
Przystanek kolejowy Kobierzyce (d. stacja)
82
3,543
Przystanek kolejowy Szczepankowice Wrocławskie (dawny)
10
5,601
Przystanek kolejowy / Ładownia Budziszów (dawne)
4
8,684
Przystanek kolejowy Pustków Wilczkowski (d. stacja)
8
10,395
Przystanek kolejowy Wilczkowice (nie istnieje)
1
13,607
Ładownia kolejowa Jordanów Śląski (d. stacja - nieczynna)
15
17,965
Przystanek kolejowy Trzebnik (dawny)
17
21,128
Stacja kolejowa Łagiewniki Dzierżoniowskie (dawna)
30
22,300
Most kolejowy (pot. Krzywula / Łagiewniki - LK 304, LK 310)
7
24,714
Przystanek kolejowy Przystronie (nie istnieje)
9
25 700
Wiadukt drogowy (Wilków Wielki - DK 8 / LK 310)
Estakada
1
27,296
Przystanek kolejowy Wilków Wielki (dawny)
2
28,630
Bocznica do Rejonu Eksploatacji Kamienia w Gilowie
14
29,867
Stacja kolejowa Niemcza (dawna)
41
30,680
Most kolejowy (rz. Ślęza / Niemcza - LK 310)
23
30,940
Wiadukt kolejowy (Niemcza - ul. Strzelińska / LK 310)
5
33,939
Stacja kolejowa Przerzeczyn-Zdrój (dawna)
7
39,395 km
Stacja kolejowa Piława Górna
50
 
 
 
 
  ID: 564767

Linia kolejowa nr 310 Kobierzyce - Piława Górna

Nebenbahnstrecke Gnadenfrei - Röslingen



Budowa
1884-1898, 2022
Status
Istnieje częściowo
Likwidacja
1995-2001
 
Linia Kobierzyce - Piława Górna budowana była etapami w powiązaniu z innymi liniami kolejowymi na równinie wrocławskiej. U progu lat 80. XIX w. stopniowo nacjonalizowana Kolej Górnośląska przystąpiła do intensywnej rozbudowy połączeń lokalnych przebiegających przez urodzajne tereny rolnicze. Na Dolnym Śląsku zaczęto tworzyć sieć na południe od Wrocławia łącząc początkowo Strzelin z Łagiewnikami (1883 r. - ), gdzie znajdowała się duża cukrownia ...
Linia Kobierzyce - Piława Górna budowana była etapami w powiązaniu z innymi liniami kolejowymi na równinie wrocławskiej. U progu lat 80. XIX w. stopniowo nacjonalizowana Kolej Górnośląska przystąpiła do intensywnej rozbudowy połączeń lokalnych przebiegających przez urodzajne tereny rolnicze. Na Dolnym Śląsku zaczęto tworzyć sieć na południe od Wrocławia łącząc początkowo Strzelin z Łagiewnikami (1883 r. - ), gdzie znajdowała się duża cukrownia i dalej z powiatową Niemczą (15.10.1884 r.). Przez 10 lat Niemcza była stacją końcową - stacja znajdowała się dalej od centrum miasta niż obecnie ( ). W 1889 roku przyznano fundusze na budowę połączenia Niemczy z Piławą Górną przez Przerzeczyn, a odcinek ten otwarto 15.11.1894 r. rezygnując prawdopodobnie z bezpośredniego połączenia z Dzierżoniowem przez Gilów i wznosząc nowy dworzec w Niemczy bliżej centrum miasta. Brakujący odcinek Kobierzyce - Jordanów - Łagiewniki otwarto dopiero 1.10.1898 w okresie intensywnego zagęszczenia sieci kolejowej, kiedy równolegle budowano łącznik z Sobótki Zachodniej do Świdnicy. Linia została uszkodzona w 1945 r. - uszkodzono mosty w Niemczy, jednak już od 1946 roku kursowały pociągi w relacji Wrocław - Piława - Dzierżoniów (2 pary). Przewozy osobowe w późniejszych latach nie wykraczały poza 2-3 pary na dobę w relacji Wrocław - Jaworzyna Śląska. Prędkości szlakowe były bardzo niskie. W latach 70. 40 km odcinek z Kobierzyc do Piławy pociąg pokonywał prawie 2,5 godziny z 10 minutowym postojem w Łagiewnikach. Remonty nawierzchni torowej przeprowadzono na przełomie lat 70 i 80. i doraźnie w przed końcem lat 80. Ruch osobowy zawieszono 19.11.1995 r., ruch towarowy w 2001 r. (pociągi zdawcze do cukrowni w Łagiewnikach). Obsady stacji zlikwidowano w listopadzie 2000 r., linię formalnie usunięto z ewidencji PKP PLK w 2006 r. Linia była nieprzejezdna - na odcinku Budziszów - Pustków już w 2006 r. skradziono kawałek toru, a na dojeździe i wyjeździe z Niemczy zaasfaltowano tory na przejazdach.

Wobec dynamicznego rozwoju aglomeracji Wrocławia podnoszono konieczność przywrócenia do ruchu promieniście wychodzących z Wrocławia linii kolejowych na południe - linii 285 do Świdnicy i linii 310 do Piławy. 29 kwietnia 2019 r. podpisano protokół przejęcia linii przez samorząd województwa od PKP. W lipcu 2021 r. ogłoszono przetarg na prace przygotowawcze na odcinku z Łagiewnik Dzierżoniowskich do Piławy (km 21,300 do km 39,395) polegające na usunięciu samosiejek, demontaż szyn i osprzętu) jako pierwszy etap przed całkowitą rewitalizacją, która ma ruszyć w 2022 r. Prace zakończono w styczniu 2022 r. We wrześniu 2021 r. UMWD wskazał odbudowę linii 310 jako jeden z 5 priorytetów do rządowego programu Kolej+. Projekt ma zakładać również odbudowę drugiego toru na odcinku z Wrocławia Głównego do Kobierzyc dla poprawienia przepustowości kolei w granicach miasta Wrocławia. Projekt nie został zaakceptowany. W grudniu 2022 r. ogłoszono przetarg na II. etap prac przygotowawczych (odbudowa odcinka Łagiewniki - Piława) z terminem realizacji do maja 2024 r.

(moose - różne źródła)

Kilometraż stacji (st.) i przystanków / ładowni (poł.) na linii - kilometraż polski liczony od Kobierzyc (niemiecki od Wrocławia Głównego):
- , Kobierzyce, st., km 0,000 (km 20,47)
- , Szczepankowice Wrocławskie, po., km 3,543 (km 24,01)
- , Budziszów, poł., km 5,601 (km 26,06)
- , Pustków Wilczkowski, po., km 8,684 (km 29,17)
- , Wilczkowice, po., km 10,395 (km 30,79)
- , Jordanów Śląski, st., km 13,607 (km 34,06)
- , Trzebnik, po., km 17,965 (km 38,47)
- , Łagiewniki Dzierżoniowskie, st., km 21,128 (km 41,48)
- , Przystronie Śląskie, po., km 24,714 (km 45,17)
- , Wilków Wielki, po., km 27,296 (km 47,75)
- , Niemcza, st./poł., km 29,867 (km 50,32)
- , Przerzeczyn-Zdrój, po., km 33,939 (km 54,40)
- , Piława Górna, st., km 39,395 (km 59,86)

Od linii w km 28,630 (przed Niemczą od strony Wilkowa) odchodziła blisko 6,5 (!) km długości bocznica do Rejonu Eksploatacji Kamienia w Gilowie (Girlachsdorfer Basaltwerk). Bocznica widoczna jeszcze na mapach z lat 70.
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1900-1910
    komentarze: 2
    Ulica w Niemczy na widokówce z początku XX w.
  • Data: 1905-1906
    komentarze: 0
    Linię kolejową z Łagiewnik do Piławy oddaną do użytku w 1884 r. ...
  • Data: 1905-1915
    komentarze: 0
    Widok z zamku w Niemczy na "podzamcze" z ul. Słowackiego i ze ...
  • Data: 1906
    komentarze: 0
    Linia kolejowa Łagiewniki-Piława w Niemczy na wschód od miasta, ...
  • Data: 1907
    komentarze: 1
    Widok na zamek w Niemczy.
  • Data: 1908
    komentarze: 0
    Przejazd kolejowy na ul. Słowackiego w Niemczy.
  • Data: 1908
    komentarze: 0
    Niemcza i linia kolejowa Łagiewniki-Piława.
  • Data: 1910-1925
    komentarze: 2
    Linia kolejowa przebiegająca przez Niemczę. Widokówka ze zbiorów ...
  • Data: 1912
    komentarze: 0
    Panorama Niemczy od wschodu z linią kolejową Łagiewniki - Piława ...
  • Data: 1920-1930
    komentarze: 0
    Linia kolejowa biegnąca przez Niemczę. Widokówka ze zbiorów Sudeckiego ...
  • Data: 1920-1935
    komentarze: 5
    Pociąg przejeżdżający przez Niemczę. Widokówka ze zbiorów Sudeckiego ...
  • Data: 1925
    komentarze: 0
    Przedwojenne zdjęcie lotnicze miasta. Bardzo dobrze widać linię ...
  • Data: 1925-1930
    komentarze: 0
    Niemcza, widok z zamku na podzamcze ze szpitalem miejskim w dolinie ...
  • Data: 1930-1940
    komentarze: 0
    Panorama Niemczy z linią kolejową Łagiewniki - Piława na pierwszym ...
  • Data: 2013-02-10
    komentarze: 2
    Widok z wiaduktu. W tle Wilków Wielki.
  • Data: 2014-05-20
    komentarze: 0
    Ulica Ogrodowa w Niemczy. Na pierwszym planie nasyp linii kolejowej ...
  • Data: 2015
    komentarze: 1
    Ortofotomapa Niemczy z podkładem LiDAR na której widać pierwotny ...
  • Data: 2018-02-21
    komentarze: 2
    Przejazd kolejowy na ulicy Polnej.
  • Data: 2023-03-18
    komentarze: 0
    W oczekiwaniu na nowy tor. Widok od strony ulicy Polnej w kierunku ...
  • Data: 2023-03-18
    komentarze: 0
    Łagiewniki. Tu był wielotorowy przejazd kolejowy na ulicy Słowiańskiej. ...
  • Data: 2023-03-18
    komentarze: 0
    Linia kolejowa nr 310 Kobierzyce - Piława Górna. Widok z ulicy ...
  • Data: 2024-02-24
    komentarze: 3
    Budowa 17 kilometrowego odcinka linii kolejowej 310 Łagiewniki ...
  • Data: 2024-03-10
    komentarze: 0
    Łagiewniki, na poważnie ruszyła rewitalizacja linii kolejowej ...
  • Data: 2024-03-16
    komentarze: 1
    Łagiewniki, na poważnie ruszyła rewitalizacja linii kolejowej ...
  • Data: 2024-03-16
    komentarze: 0
    Widok na dawną stację z kierunku południowego. Po lewej nowe szyny, ...
  • Data: 2024-03-16
    komentarze: 0
    Widok na dawną stację z kierunku południowego. Obecnie miejsce ...

Linia kolejowa nr 310 Kobierzyce - Piława Górna na innych fotografiach
  • 2015