Pierwsze plany połączenia Głubczyc linią kolejową pojawiły się jeszcze w I połowie XIX wieku. Towarzystwo Kolei Górnośląskiej (OSE), będące pod silnym wpływem Państwa Pruskiego projektowało budowę linii kolejowej z Głubczyc do Koźla, stacji położonej wówczas na linii Wrocław - Opole - Gliwice. Zaniechano jednak tego planu, wobec perspektywy wysokich kosztów wykupu żyznej ziemi pod budowę kolei. Kolejna nadzieja na dostęp do kolei pojawiła się w 1853 r. kiedy to spółka Kolej Wilhelma (Wilhelmsbahn, ...
Pierwsze plany połączenia Głubczyc linią kolejową pojawiły się jeszcze w I połowie XIX wieku. Towarzystwo Kolei Górnośląskiej (OSE), będące pod silnym wpływem Państwa Pruskiego projektowało budowę linii kolejowej z Głubczyc do Koźla, stacji położonej wówczas na linii Wrocław - Opole - Gliwice. Zaniechano jednak tego planu, wobec perspektywy wysokich kosztów wykupu żyznej ziemi pod budowę kolei. Kolejna nadzieja na dostęp do kolei pojawiła się w 1853 r. kiedy to spółka Kolej Wilhelma (Wilhelmsbahn, od maja 1847 r. uruchomiła pociągi na trasie Koźle - Racibórz - Chałupki - Bohumin) uzyskała 24 maja 1853 r. koncesję na budową linii Racibórz - Głubczyce. Budowę jednotorowej linii rozpoczęto w lutym 1854 r., a 1 stycznia 1855 r. otwarto linię dla ruchu pasażerskiego (dla towarowego prawie 2 lata później - 1 października 1856 r.). Towarzystwo Kolei Wilhelma planowało przedłużenie linii z Głubczyc do Nysy (kolej w Nysie od 1848 r.), ale z przyczyn finansowych porzucono ten pomysł, dopiero OSE zrealizowała to połączenie w 1874 r.
Pokaż więcej
Pokaż mniej
Na linii Racibórz - Głubczyce początkowo kursowała tylko jedna para dziennie w relacji Głubczyce - Racibórz - Katowice (rozkład 1859 r.). Czas przejazdu 37,9 km odcinka do Raciborza wynosił 1h45m, do Katowic 3h55m. W Głubczycach, które przez 19 lat były stacją czołową zbudowano oprócz charakterystycznego dworca także 8-stanowiskową lokomotywownię. Dotarcie kolei do Baborowa i Głubczyc spowodowało znaczny rozwój tych miejscowości. W Baborowie powstaje bocznica do cukrowni. W latach 70. XIX w. inicjatywę w budowie linii kolejowych na Opolszczyźnie przejmuje Towarzystwo Kolei Górnośląskiej (OSE, które z reparacji po wojnie prusko-francuskiej prowadziło budowę linii z Kamieńca Ząbkowickiego przez Racławice Śląskie do Koźla). Uzupełniając sieć OSE zbudowało 17,9 km linię z Głubczyc do Karniowa (dziś Krnov w Czechach, wcześniej Jägerndorf w Monarchii Austro-Węgierskiej). Linię otwarto 25 września 1873 r. (ruch towarowy) i 1 października 1874 r. (ruch pasażerski). Utworzono po drodze jedną stację - Mokre, w km 11,59. W Karniowie linia z Głubczyc stykała się ze zbudowaną w 1871 r. linią cesarską z Ostrawy przez Opawę, Karniów do Jindrzichowa, skąd wyprowadzono odgałęzienie przez granicę do Głuchołazów po stronie pruskiej. Uzupełniając sieć OSE zbudowało 15,4 km linie z Głubczyc do Magistrali Podsudeckiej łącząc się z nią w Racławicach Śląskich (15 sierpnia 1876 r. ruch pasażerski, towarowy 1 października, obecnie jest to LK nr 294). W ten sposób Głubczyce stały się stacją węzłową, którą wkrótce rozbudowano o kolejne tory, w tym bocznicę do browaru, cegielni i tartaku. W 1904 roku z Głubczyc do Raciborza kursuje dziennie 6 par, z czego 3 (z 4 par dziennie w tym kierunku) to przedłużenie relacji z Karniowa. Z Głubczyc do Racławic kursuje 8 par dziennie. Na linii uzupełniono przystanki - w 1905 r. Zopowy Równe i w 1932 r. Pietrowice Głubczyckie. W 1935 r. kursuje już 10 par Głubczyce-Racibórz (z czego 7 z Racławic), a na Głubczyce-Krnov 7 par. Obsługę prowadziły parowozy z Raciborza - głównie P8 (Ok1) do Racławic i tendrzaki T7 lub T14 do Krnova. Po zajęciu Sudetów przez Niemcy obsługę linii przejęła dyrekcja kolei z Opola. Na początku lat 40. kursowały tu relacje dalekobieżne Głubczyce - Karniów - Szumperk i Głubczyce - Ołomuniec. Ziemia Głubczycka została zdobyta przez Armię Czerwoną 23 i 24 marca 1945 r., a linie kolejowe do 12 sierpnia były pod sowieckim zarządem. W międzyczasie doszło do konfliktu z Czechosłowacją roszczącą sobie prawa do ziemi głubczyckiej. W czerwcu np. wojska czechosłowackie zajęły nieodległą stację w Chałupkach i aresztowały personel. Po uspokojeniu sytuacji do 1947 r. przez granicę prowadzono ruch towarowy i transporty wojskowe. Tory zdemontowano dopiero w latach 50. przez co Pietrowice Głubczyckie stały się przystankiem końcowym, który nie posiadał jednak torów bocznych do manewrowania, stąd na stacji Mokre musiał być przeprowadzony oblot składu przez lokomotywę i pociąg (najczęściej 5 wagonów) był wpychany na przystanek Pietrowice z prędkością 15 km/h. W 1946 r. na odcinku Głubczyce - Pietrowice kursowały 4 pary pociągów, a z Głubczyc (Racławic) do Raciborza też 4 pary. Prędkość maksymalna na szlaku to 50 km/h. Na stacji Głubczyce pracowały 82 osoby i była czynna parowozownia (parowozy TKt1), a relacje Racibórz-Racławice obsługiwały parowozy Ok22 i OKl27 z Raciborza. W 1948 r. pomiędzy Baborowem a Tłustomłotami otwarto nowy przystanek Raków Śląski (km 19,0), który zamknięto dwa lata później. Głubczyce i Baborów w latach 60 i 70. były lokalnymi ośrodkami rolnictwa - budowano nowe bocznice do zakładów zbożowych i wytwórni pasz. W latach 60. zaczyna się regres lokalnej linii do Pietrowic. 1 stycznia 1970 r. zawieszono ruch pociągów z Głubczyc, choć jeszcze dwie pary widniały w rozkładzie do czerwca tego roku. Do listopada 1978 r. kursowały do stacji Mokre pociągi towarowe - wyprawiano tam składy z burakami cukrowymi i łupkiem z kamieniołomu w Braciszowie. Od 1978 r. kursy Racibórz - Racławice przez Głubczyce przejmują parowozy TKt48 z wagonami piętrowymi. Z dniem 29 maja 1983 r. ponownie w rozkładzie pojawia się relacja Głubczyce - Pietrowice Głubczyckie prowadzona najpierw parowozem, a wkrótce trakcją spalinową z wagonami piętrowymi. Pociągi nie zatrzymywały się już na przystanku Zapowy Równe, a na dawnej stacji Mokre zlikwidowano obsługę. Żywot tej relacji trwał... 3 miesiące. Z końcem sierpnia 1983 r. linię definitywnie zamknięto. Od 1984 cały ruch na liniach wokół Głubczyc i Baborowa przejęła trakcja spalinowa (SP42 z Raciborza i Kędzierzyna), jedynie w ruchu towarowym pojawiały się Ty42 z Kędzierzyna. Lata 90. to powolna śmierć lokalnych linii. Jedynie na linii Racibórz - Głubczyce - Racławice utrzymywał się spory ruch 9 par na dobę. W styczniu 1993 r. zamknięto na stałe odcinek Głubczyce - Pietrowice Głubczyckie - granica, tj. od km 38,480 do km 52,265. W maju 1995 r. odbył się przejazd techniczny drezyny z włodarzami okolicznych miejscowości w celu zapoznania się z możliwością odtworzenia przejścia granicznego w Pietrowicach dla ruchu towarowego - z tego nic nie wyszło i był to najprawdopodobniej ostatni przejazd po tym odcinku linii nr 177, gdyż wkrótce zapadła decyzja o rozbiórce odcinka. Od 1998 r. w relacji Racławice Śl. - Racibórz pojawiły się autobusy szynowe serii SN81 bez zmiany ilości kursów (9/10), co zaspokajało potrzeby przewozowe. Tymczasem 3 kwietnia 2000 r. przyszła zaskakująca decyzja o zawieszeniu wszystkich kursów na linii, wraz ze zdjęciem obsługi ze stacji Głubczyce. To był koniec komunikacji pasażerskiej w worku głubczyckim. Do 2012 roku do Baborowa docierał sporadyczny ruch pociągów towarowych. Później wszystko zamarło. Po kilku latach ruch pociągów towarowych powrócił, ale już bez udziału nastawni, które są zdemolowane. W 2019 r. wrócił pod dyskusję w PKP-PLK temat modernizacji linii 177 i 294 w ramach programu Kolej Plus, a odtworzenie relacji Racibórz - Głubczyce - Racławice jest rozważane w ramach RPO dla województwa opolskiego do 2027 r., więc może nie wszystko jeszcze stracone. Warto dodać, że po czeskiej stronie w Krnovie dawna linia był używana na odcinku 3,3 km jako bocznica do cegielni i składu drewna w pobliżu granicy, ale ok. 1998 r. została rozebrana, a na początku lutego 2009 r. rozebrano w Krnovie most nad rzeką Opavicą. (moose - różne źródła, głównie R. Ślęzok Koleje na Ziemi Głubczyckiej, Koleje Małe i Duże Historia, H-1 (1), Katowice 2005; P. Kopczyk Historia stacji kolejowej w Głubczycach, w: Świat Kolei 2013, nr 10, s. 16-23) Kilometraż stacji (st.), przystanków (po.) i ładowni (poł.) na linii nr 177 (w nawiasie kilometraż niemiecki - dla odcinka z Głubczyc do Krnova liczony był od Głubczyc). Stacje węzłowe zaznaczono pogrubieniem, obiekty nieczynne/nieistniejące zaznaczono kursywą: - , Racibórz, st., km 0,000 - , Racibórz Lokomotywownia, po., km 2,050 - , Racibórz Studzienna, poł., km 3,357 - , Lekartów, po., km 8,045, - , Pietrowice Wielkie, st., km 12,342 - granica województwa ŚL/DŚ, km 15,800 - , Tłustomłoty, poł., km 16,845 - , Raków Śląski, po., km 19,930 - , Baborów, st., km 24,372 - , Bernacice, po., km 31,402 - , Głubczyce, st., km 37,699 - , Zopowy Równe, po., km - , Mokre Głubczyckie, st., 49,300 - , Pietrowice Głubczyckie, st., km 50,789 - granica państwa, km 52,260 - , Krnov /CZ/, st., km 55,610 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Linia kolejowa nr 177 Racibórz - Głubczyce na innych fotografiach | ||
|
||