Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
Wiadukt (odc. Kawice - Malczyce)
3
 
Wiadukt drogowy (Mazurowice - ul. Kolejowa / LK 275)
4
 
Wiadukt kolejowy (LK Wołów - Malczyce / dr. Lubiąż - Prawików)
2
 
Wiadukt drogowy (Lubiąż - Wojska Polskiego / dawna LK 311)
3
 
Trasa rekreacyjno-turystyczna (ścieżka rowerowa) Wołów - Lubiąż
7
 
Wiadukt kolejowy (LK 311/Kawice) (dawny)
5
0,000
Stacja kolejowa Wołów
24
2,500
Wiadukt (Mojęcice / ul. Wołowska)
6
4,773
Stacja kolejowa Mojęcice (dawna)
10
5,800
Wiadukt dawny - (Mojęcice / Osiedlowa)
2
6,700
Wiadukt ( + 2km od Mojęcic)
4
7,600
Wiadukt (droga Stobno - Krzydlina Mała)
5
9,181
Przystanek kolejowy Krzydlina Mała
6
11,787 km
Przystanek kolejowy Rataje (d. stacja)
4
15,130
Stacja kolejowa Lubiąż (dawna)
9
15,600
Most drogowy (d. kolejowy na linii Wołów - Malczyce)
10
18,400
Przystanek kolejowy Rogów Legnicki
3
19,700
Stacja kolejowa Kawice (dawna)
7
20,600
Przepust
4
21,000
Bocznica do magazynu paliw Kawice
3
21,100
Wiadukt (Mazurowice - bocznica bazy paliw)
1
21,300
Wiadukt (skrzyżowanie linii Wołów-Malczyce i Malczyce-Jawor)
2
23,925
Stacja kolejowa Malczyce
80
 
 
 
 
  ID: 528983

Linia kolejowa Wołów - Malczyce

Nebenbahnstrecke Maltsch - Wohlau



Budowa
1913-23
Status
Nie istnieje
Likwidacja
1961
 
Budowa połączenia z Malczyc do Wołowa sięga początku XX wieku i miało to być uzupełnienie prywatnych kolejek cukrowniczych Jawor - Malczyce i Strzegom - Malczyce. Koncepcja zachodniej linii obwodowej dla Wrocławia uzyskała ok. 1912 roku akceptację parlamentu pruskiego, stąd budowę linii sfinansowano ze środków państwowych. Budowę rozpoczęto na przełomie 1913/1914 od najbardziej skomplikowanej budowli inżynieryjnej - trójprzęsłowego 182 metrowego mostu przez Odrę w Lubiążu. Wybuch wojny spowolnił ...
Budowa połączenia z Malczyc do Wołowa sięga początku XX wieku i miało to być uzupełnienie prywatnych kolejek cukrowniczych Jawor - Malczyce i Strzegom - Malczyce. Koncepcja zachodniej linii obwodowej dla Wrocławia uzyskała ok. 1912 roku akceptację parlamentu pruskiego, stąd budowę linii sfinansowano ze środków państwowych. Budowę rozpoczęto na przełomie 1913/1914 od najbardziej skomplikowanej budowli inżynieryjnej - trójprzęsłowego 182 metrowego mostu przez Odrę w Lubiążu. Wybuch wojny spowolnił budowę linii, stąd odcinek 11,8 km Wołów - Rataje oddano do użytku 1 maja 1916 roku, a 3,0 km odcinek Rataje - Lubiąż 15 grudnia tegoż roku. Kwestie militarne i kryzys powojenny nie pozwoliły na ukończenie linii, stąd brakujący 8,8 km odcinek Lubiąż - Malczyce oddano do użytku dopiero 1 maja 1923 roku i to nawet za cenę nieukończenia wszystkich prac budowlanych (stacji w Kawicach). Przed wojną kursowały 3-4 pary pociągów lokalnych na dobę. 24 km trasę pociąg pokonywał w 50 minut. W 1945 roku most w Lubiążu został zniszczony, co przypieczętowało przerwanie linii, trwałe wyłączenie i częściową rozbiórkę torów na potrzebę odbudowy ważnej dla zaopatrzenia frontu linii Rawicz-Ścinawa-Legnica. Odbudowę odcinka Wołów-Lubiąż ukończono w 1950 r., ale już w 1961 r. zawieszono przewozy. Zgodę na likwidację nieodbudowanego odcinka z Lubiąża do Malczyc wydano w 1963 r. Ostatnie przejazdy towarowe na północnym odcinku i miały miejsce w 1968 r. Linię formalnie likwidowano od grudnia 1970 r. - do rozbiórki przygotowywały się dwie spółdzielnie ale żadna z nich robót nie dokończyła, a porzucone tory zostały rozkradzione. W roku 1971 w instrukcji kolejowej D29 linia miała nr 311, który to numer w późniejszych latach został przypisany linii z Jeleniej Góry (Dębowa Góra) - Nowy Świat. Obecnie jedynym użytkowanym w ruchu kolejowym fragmentem dawnej linii jest bocznica NAFTOBAZY (dokładnie Bazy Paliw nr 10) o dł. 2,017 km. Na początku 2018 r. otwarto ścieżkę rowerową poprowadzoną w śladzie dawnej linii kolejowej pomiędzy Wołowem a Lubiążem (13 km, nawierzchnia bitumiczna) wchodzącą w skład Dolnośląskiej Krainy Rowerowej. (arkadoo, moose w oparciu o artykuł M. Jerczyńskiego i S. Fedorowicza w Świat Kolei 7/2002 s. 24-25)

Kilometraż stacji (st.) i przystanków (po.) na linii przedstawiał się następująco (w nawiasie kilometraż niemiecki liczony od Malczyc):
- , Wołów, st., km 0,000 (km 23,93)
- , Mojęcice, st., km 4,733 (km 19,15)
- , Krzydlina Mała, po., km 9,181 (km 14,74)
- , Rataje, po., km 11,787 (km 12,14)
- , Lubiąż, st., km 15,130 (km 8,80)
- , Rogów Legnicki, po., km 18,400 (km 6,23)
- , Kawice, po., km 19,700 (km 4,96)
- , Malczyce, st., km 23,925 (km 0,00)
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1916
    komentarze: 6
    Stacja kolejowa Krzydlina Mała. ,, 9 km nieistniejącej linii Wołów ...
  • Data: 1933
    komentarze: 8
    Mapa obrazująca nieistniejącą obecnie linię kolejową Wołów - Lubiąż.
  • Data: 1944-1945
    komentarze: 1
    Widok na stację kolejową w Wołowie (lata przedwojenne lub tuż ...
  • Data: 2008-04-05
    komentarze: 0
    Tyle zostało ze zdemontowanego torowiska. Widok na pole obok dawnej ...
  • Data: 2008-04-12
    komentarze: 0
    Tory jakieś 200m od stacji kolejowej Wołów w kierunku na Wrocław. ...
  • Data: 2008-04-12
    komentarze: 0
    W tym miejscu odsłonił się stary podkład kolejowy.
  • Data: 2008-04-12
    komentarze: 1
    W okolicach miasta Wołów pod nasypem kolejowym tej linii są dwa ...
  • Data: 2008-04-12
    komentarze: 0
    Drugi przepust. Widoczny reper pomalowany farbą.
  • Data: 2019-09-01
    komentarze: 0
    I choć "oficjalna" ścieżka rowerowa kończy się ok kilometr przed ...

Linia kolejowa Wołów - Malczyce na innych fotografiach
  • 1930 - 1935