Linię budowano etapami. Prace przy budowie odcinka Jelenia Góra - Cieplice rozpoczęto w 1888 roku, a oddano do użytku 1 sierpnia 1891 roku. Ponieważ dalej trasa linii była łatwa, linia do Piechowic była gotowa już w grudniu. Dalej charakter linii jest typowo górski. Duże pochylenia, ostre łuki, oraz drążenie dwóch tuneli. Pierwszy o dł. 145 m między Górzyńcem a Szklarską Porębą Dolną. Drugi o dł. 260 m za dawną stacją Tkacze a przed Mostem Izerskim. Ostatecznie oddanie całego odcinka do granicy Czech ...
Linię budowano etapami. Prace przy budowie odcinka Jelenia Góra - Cieplice rozpoczęto w 1888 roku, a oddano do użytku 1 sierpnia 1891 roku. Ponieważ dalej trasa linii była łatwa, linia do Piechowic była gotowa już w grudniu. Dalej charakter linii jest typowo górski. Duże pochylenia, ostre łuki, oraz drążenie dwóch tuneli. Pierwszy o dł. 145 m między Górzyńcem a Szklarską Porębą Dolną. Drugi o dł. 260 m za dawną stacją Tkacze a przed Mostem Izerskim. Ostatecznie oddanie całego odcinka do granicy Czech nastąpiło 25 czerwca 1902 roku. Elektryfikację linii rozpoczęto w 1914 roku, a zakończono 15 lutego 1923 roku. Trakcja el. istniała do lipca 1945 roku, kiedy to Sowieci zdjęli przewody i wywieźli do Rosji. Ponownie linię zelektryfikowano dopiero 30.09.1987 roku. Przed wojną obsługę linii prowadziły głównie wagony silnikowe serii ET89 oraz pojemne składy ET25 i ET31. Do Szklarskiej Poręby Huty przyjeżdżał pociąg złożony z dwóch wagonów silnikowych i ośmiu wagonów pasażerskich. Tu pociąg rozłączano i do Czech jechał tylko jeden wagon silnikowy. Na linii do granicy państwowej było 10 stacji, 1 przystanek, 1 mijanka i 3 bocznice (Papiernia , Karelma w Piechowicach Dln., oraz Celwiskoza ). W roku 1958 po regulacji granicy państwowej stacja Tkacze przeszła do Czech i nosi nazwę Harrachov. Po rozbudowie zakładów Celwiskoza, linię przebudowano obchodząc zakład bokiem. Powstał tam wtedy przystanek Celwiskoza oraz następny JG Orle przy nowo wybudowanym osiedlu. Powstała też kolejna bocznica kamieniołomu przed Jakuszycami o nazwie Czerwony Potok. W 1945 roku pociągi towarowe docierały aż do Jakuszyc. W 1962 roku zamknięto odcinek Szklarska Poręba Górna - Huta dla ruchu osobowego. Odcinek ten został przekazany w 2009 roku samorządowi, który w latach 2009-2010 przeprowadził odbudowę nieużywanego od kilkudziesięciu lat odcinka do granicy. Po stronie czeskiej pociągi kursowały do Harrachova. Ponowne uruchomienie odcinka granicznego, choć nie bez problemów nastąpiło 3 lipca 2010 r. Tutaj (autor Pt4794) film z zimowego przejazdu wyremontowanym odcinkiem linii. W 2012 r. rozpoczęła się modernizacja górskiej części linii nr 311 na odcinku z Piechowic do Szklarskiej Poręby Górnej. Pod koniec września 2012 r. zawieszono komunikację kolejową z Jeleniej Góry do Szklarskiej Poręby Górnej. Odcinek graniczny z Kořenova do Szklarskiej Poręby Górnej pozostał w obsłudze czeskiego przewoźnika VIAMONT (od 2016 České Dráhy). Modernizacja miała się pierwotnie zamknąć do sierpnia 2013 r., ostatecznie linię otwarto 16 listopada 2013 r. Od połowy lat 90. zlikwidowano posterunek odgałęźny Dębowa Góra, zatem formalnie ruchem na linii 311 steruje się ze stacji Jelenia Góra. Pociągi w kierunki Szklarskiej Poręby wyruszają obecnie dawnym torem nr 2 linii 274. Przy zmianie organizacji ruchu nie zdecydowano się jednak na przeliczenie kilometraża na słupkach hektometrowych. Odcinkiem linii w km 29+844 (przed semaforem wjazdowym na stację Szklarska Poręba Górna) do 43+138 (granica państwa) zarządza Dolnośląska Służba Dróg i Kolei, podmiot Województwa Dolnośląskiego. (moose)
Pokaż więcej
Pokaż mniej
Kilometraż stacji (st.) i przystanków / ładowni (po./poł.) i bocznic (bszl.) liczony jest nadal (km 0,000) od dawnego posterunku odgałęźnego Dębowa Góra (do lat 2000 linia w instrukcji D29 nosiła nazwę Dębowa Góra - Szklarska Poręba Jakuszyce), niemiecki kilometraż (w nawiasie) liczony był od Jeleniej Góry. Stacje węzłowe zaznaczono pogrubioną czcionką, obiekty nieczynne/nieistniejące - kursywą: - , Jelenia Góra, st., km -3,124 (km 0,00) - , Jelenia Góra Zabobrze, po., km -2,155 - , Dębowa Góra, podg., km 0,031 (km 3,50) - , Jelenia Góra Zachodnia, st., km 1,101 (km 4,58) - , Nastawnia JGZ/ Celwiskoza bocznica, bszl., km 1,652 - , Jelenia Góra Celwiskoza, d. po., km 2,158 (km 6,35) - , Jelenia Góra Przemysłowa, po., km 2,852 - , Jelenia Góra Cieplice, po., km 5,290 (km 8,68) - , Jelenia Góra Orle, po., km 7,636 - , Jelenia Góra Sobieszów, st., km 9,261 (km 12,66) - Bocznica szlakowa nr 322 "Karelma", bszl., km 11,206 - , Piechowice Dolne, p.o., km 11,582 (km 14,98) - Bocznica szlakowa nr 324 "Papiernia", bszl., km 11,750 - , Piechowice, st., km 13,316 (km 16,71) - , Górzyniec, po., km 17,282 (km 20,68) - , Kopaniec (Zalesie), d. mijanka, km 19,460 (km 22,47) - , Tunel pod Zbójnickimi Skałami, km 22,200:km 22,345 - , Szklarska Poręba Dolna, po., km 22,801 (km 26,20) - , Szklarska Poręba Średnia, po., km 25,889 (km 29,28) - , Szklarska Poręba Górna, st., km 28,438 (km 31,87) - ,Szklarska Poręba JKSM, bszl., km 29,111 - , Szklarska Poręba Huta, po., km 30,905 (km 34,29) - , Czerwony Potok, bszl., km 34,394 (km 37,786) - , Jakuszyce, po., km 37,111 (km 40,58) - , Nowy Świat, mijanka, km 42,100 (km 45,60) - granica państwa, km 42,997 (km 49,98) - , Harrachov / Tkacze, po., km 44,300 (km 47,70) - , Tunel Izerski, km 45,500 - , Kořenov, st., km 48,900 (km 52,40)
|
|||||||||||||||||||||||||
|
||
Linia kolejowa nr 311 Jelenia Góra - Granica państwa (Jakuszyce) na innych fotografiach | ||
|
||