Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
2006 - 120-lecie linii Trzebnica - Wrocław
36
 
2008-2009 Modernizacja linii kolejowej Psie Pole - Trzebnica
42
 
Wiadukt nad linią kolejową do Trzebnicy
7
0,000 km
Stacja kolejowa Wrocław Psie Pole
41
1,171 km
Przystanek kolejowy Wrocław Zakrzów
26
1,450 km
Most kolejowy (odnoga rzeki Dobra) (nie istnieje)
1
1,750 km
Most kolejowy (rz. Dobra / LK 326)
4
2,666 km
Przystanek kolejowy Wrocław Pawłowice
24
5,597 km
Przystanek kolejowy Ramiszów
7,526 km
Przystanek kolejowy Pasikurowice (d. stacja)
27
10,392 km
Przystanek kolejowy Siedlec Trzebnicki (d. stacja)
25
13,216 km
Przystanek kolejowy Pierwoszów Miłocin
11
15,696 km
Przystanek kolejowy Brochocin Trzebnicki (d. stacja)
42
16,900 km
Wiadukt kolejowy (Brochocin / LK326)
11
18,000 km
Przekop w Lesie Bukowym
12
19,300 km
Wiadukt kolejowy (Trzebnica - ul. Wrocławska)
22
19,736 km
Przystanek kolejowy Trzebnica (d. stacja)
76
 
 
 
 
  ID: 517219

Linia kolejowa nr 326 Wrocław Psie Pole - Trzebnica



Budowa
1886, 2009
Likwidacja
1991, 2002
 
Linia Wrocław Psie Pole - Trzebnica wchodziła w skład Kolei Prawego Brzegu Odry (Rechte - Oder - Ufer Eisenbahn, ROUE). Plany budowy linii powstały już w latach 1883-1884. Wówczas planowano poprowadzić ją z Oleśnicy, dalej przez Trzebnicę do Żmigrodu lub Prusic, ze względu na lokalizację kopalni węgla brunatnego. W roku 1884 proponowano, aby trasa linii przebiegała z Wrocławia Psiego Pola do Trzebnicy, a następnie przez Uraz, Wołów, Ścinawę, w kierunku Szczecina. Celem zaś takiego projektu miało ...
Linia Wrocław Psie Pole - Trzebnica wchodziła w skład Kolei Prawego Brzegu Odry (Rechte - Oder - Ufer Eisenbahn, ROUE). Plany budowy linii powstały już w latach 1883-1884. Wówczas planowano poprowadzić ją z Oleśnicy, dalej przez Trzebnicę do Żmigrodu lub Prusic, ze względu na lokalizację kopalni węgla brunatnego. W roku 1884 proponowano, aby trasa linii przebiegała z Wrocławia Psiego Pola do Trzebnicy, a następnie przez Uraz, Wołów, Ścinawę, w kierunku Szczecina. Celem zaś takiego projektu miało być uniezależnienie się od Kolei Górnośląskiej (Oberschlesische Eisenbahn, OSE). Powyższego planu jednak nie udało się zrealizować, gdyż na drodze stanęło wcześniejsze otrzymanie koncesji na budowę przez Kolej Wrocławsko-Świebodzicką (Breslau - Freiburger Eisenbahn, BrFr). Dzięki staraniom Trzebnicy i Prusic od roku 1878 podjęto prace nad projektem przebiegu i później budowy linii o znaczeniu lokalnym. Trasa miała przebiegać z Wrocławia przez Trzebnicę do Prusic, ale ostatecznie zadecydowano o tym, iż Trzebnica pozostanie stacją końcową. Linię wybudowano w 1886 roku, z państwowych środków finansowych. Otwarcie było dwuetapowe - 11 listopada 1886 roku otwarto odcinek Wrocław Psie Pole (Breslau Hundsfeld) - Brochocin (Gros Totschen) o długości 15,6 km, a pierwszy pociąg wjechał na dworzec w Trzebnicy (Trebnitz) dnia 1 grudnia 1886 roku. Ostatecznie przebieg trasy przedstawiał się następująco:
  • Wrocław Psie Pole (Breslau Hundsfeld)
  • Wrocław Zakrzów (Sacrau)
  • Wrocław Pawłowice (Pawelwitz)
  • Pasikurowice (Paschkelwitz)
  • Siedlec Trzebnicki (Sedlitz)
  • Brochocin Trzebnicki (Gros Totschen)
  • Trzebnica (Trebnitz)

W latach 70. przewozy kolejowe drastycznie malały, a w tym okresie prędkość handlowa na tym odcinku wynosiła 20 km/h. W latach 80. przeprowadzono częściowy remont linii podwyższając równocześnie prędkość handlową do 50 km/h dla pociągów pasażerskich i 45 km/h dla składów mieszanych. W latach 1984-1988 kursowało do Trzebnicy do siedmiu par pociągów na dobę, w tym jeden prowadzony podwójną trakcją lokomotyw SP45. Od roku 1988 jednak regres przewozów na linii był już znaczny - w latach 1990-91 kursowały już tylko dwie pary pociągów pasażerskich na dobę, w tym jeden pasażersko-towarowy. Ostatecznie linię zamknięto dla ruchu pasażerskiego 21.06.1991 r., pociągi towarowe zawieszono 02.12.1999 roku, ostatni pociąg PKP pojawił się na linii w 2002 roku. Od tego momentu linia dzierżawiona była przez Dolnośląskie Koleje Regionalne Sp. z o.o., które organizowały przejazdy okolicznościowe własnym taborem i planowały wznowienie ruchu pasażerskiego na tej linii. W roku 2006 PKP wypowiedziało umowę z DKR i postanowiło zlikwidować linię. Ostatni, pożegnalny przejazd DKR miał miejsce 7 października 2006. Tymczasem po długich rozmowach linia została przejęta 11 października 2007 przez zarząd województwa dolnośląskiego. W 2009 r. linię zmodernizowano i przywrócono ruch osobowy 20.09.2009 r. Obsługę linii prowadzą Koleje Dolnośląskie z wykorzystaniem szynobusów. Pociągi zatrzymują się na stacjach Wrocław Nadodrze, Wrocław Sołtysowice, Wrocław Psie Pole, Wrocław Zakrzów, Wrocław Pawłowice, Pasikurowice, Siedlec Trzebnicki, Brochocin Trzebnicki i Trzebnica. Średni czas podróży wynosi 37 minut.

Kilometraż stacji (st.) i przystanków (po.) liczony od stacji Wrocław Psie Pole:
- , Wrocław Psie Pole, st., km 0,000
- , Wrocław Zakrzów, po., km 1,171
- , Wrocław Pawłowice, po., km 2,666
- , Ramiszów, ładownia, km 5,1
- , Pasikurowice, po., km 7,526
- , Siedlec Trzebnicki, po., km 10,392
- , Pierwoszów, ładownia, km 13,0
- , Brochocin Trzebnicki, po., 15,696
- , Trzebnica, st., km 19,736
Pokaż więcej Pokaż mniej
  • Tekst jest tłumaczeniem artykułu z :Schlesien : Illustrierte Zeitschrift für die Pflege heimatlicher Kultur. Zeitschrift des Kunstgewerbevereins für Breslau u. die Provinz Schlesien, 6. Jahrgang, 1912, 15 Oktober, Nr 2
    tert - 2023-03-04
 

  • Data: 1886-1900
    komentarze: 0
    Rozkład jazdy pociągów relacji Wrocław Nadodrze -Trzebnica.
  • Data: 1912-09-01
    komentarze: 5
    Katastrofa kolejowa pod Trzebnicą w 1912 r.
  • Data: 1930-1940
    komentarze: 2
    Bilet kolejowy III klasy na przejazd na trasie Wrocław Psie Pole ...
  • Data: 1937-1945
    komentarze: 1
    Rozkład jazdy na trasie Wrocław Nadodrze - Trzebnica.
  • Data: 2004-06-26
    komentarze: 4
    Po prawej stronie ulicy przebiega granica miasta, po lewej za ...
  • Data: 2006-11-10
    komentarze: 1
    Mostek kolejowy na linii Wrocław-Trzebnica w okolicy Browaru Zakrzów.
  • Data: 2008-02-24
    komentarze: 1
    Tor do Trzebnicy tuz przy ulicy Armii Ludowej w kierunku zakładu ...
  • Data: 2008-02-24
    komentarze: 0
    Tor kolejowy z Trzebnicy do Psiego Pola. Widok w kierunku stacji ...
  • Data: 2008-07-26
    komentarze: 10
    Linia kolejowa Wrocław - Trzebnica. Przejazd kolejowy w ciągu ...
  • Data: 2009-07-07
    komentarze: 0
    Pociąg roboczy między Siedlcem a Pierwoszowem z SM30a-1022. Końcowe ...
  • Data: 2009-07-26
    komentarze: 0
    Remont torowiska pomiędzy Ramiszowem a Pasikurowicami w ramach ...
  • Data: 2009-07-26
    komentarze: 0
    Linia kolejowa opuszcza Pasikurowice i skręca do Siedlca. Tutaj ...
  • Data: 2009-09-19
    komentarze: 8
    Tymczasowy rozkład jazdy pociągów dojeżdżających do Trzebnicy.
  • Data: 2010-05-09
    komentarze: 0
    Linia kolejowa Trzebnica- Wrocław Psie Pole. Widok z wiaduktu ...
  • Data: 2010-05-09
    komentarze: 1
    Tak wyglądał przejazd pociągu relacji Trzebnica - Wrocław przez ...
  • Data: 2010-05-09
    komentarze: 0
    Linia kolejowa Trzebnica- Wrocław Psie Pole. Widok z wiaduktu ...
  • Data: 2010-12-16
    komentarze: 0
    Odcinek linii kolejowej nr 326 Wrocław-Trzebnica na granicy Zakrzowa ...
  • Data: 2012-06-11
    komentarze: 0
    Linia kolejowa Wrocław Psie Pole - Trzebnica na wysokości ul. ...
  • Data: 2012-06-16
    komentarze: 0
    Przejazd kolejowy, w tle widać południowe zabudowania Pasikurowic.

Linia kolejowa nr 326 Wrocław Psie Pole - Trzebnica na innych fotografiach
  • 2013