MENU
Festung: Stacja kolejowa Jakuszyce w latach 20 ub. wieku. Stojący na peronie narciarze utworzyli zgrabną konstrukcję ze swoich nart. Widoczne są fragmenty sieci trakcyjnej o napięciu 15.000 V. Obecnie po infrastrukturze kolejowej pozostały nędzne szczątki. Do 1948 r. Jakuszyce nazywały się Jakuszec.
Pierwotnie dodał Festung° , 2005-12-25, odsłon: 5449

Dodał: moose° - Data: 2013-02-03 20:53:47 - Odsłon: 3624
Rok 1925


W 2010 roku przystanek został odbudowany w związku z reaktywacją transgranicznej relacji Szklarska Poręba Górna - Korenov. Niestety wiata dawnego przystanku uległa zniszczeniu. Więcej na ten temat:
- na stronie miłośników kolei z Tanvaldu:
- na stronie Towarzystwa Kolei Izerskiej:
Zmianie uległ pikietaż przystanku z km 37,311 na km 37,070. W 2022 r. w związku z budową Dolnośląskiego Centrum Sportu na Polanie Jakuszyckiej przeniesiono przystanek kolejowy 600 metrów dalej - tuż przy samym ośrodku, gdzie zbudowano nowy peron. Infrastruktura starego przystanku będzie mogła służyć potrzebom organizacji ruchu w przypadku dużych wydarzeń jak Bieg Piastów i konieczności zagęszczenia ilości kursów pociągów.
(moose)

  • /foto/279/279719m.jpg
    1903
  • /foto/3597/3597210m.jpg
    1904
  • /foto/67/67632m.jpg
    1905
  • /foto/246/246549m.jpg
    1905
  • /foto/305/305527m.jpg
    1911 - 1912
  • /foto/3651/3651081m.jpg
    1923 - 1935
  • /foto/3651/3651083m.jpg
    1923 - 1935
  • /foto/258/258488m.jpg
    1934 - 1939
  • /foto/205/205446m.jpg
    1936
  • /foto/7469/7469464m.jpg
    1945
  • /foto/6540/6540003m.jpg
    1992
  • /foto/3530/3530032m.jpg
    1997 - 1998
  • /foto/6447/6447321m.jpg
    1999
  • /foto/6447/6447322m.jpg
    1999
  • /foto/6447/6447324m.jpg
    1999
  • /foto/6447/6447329m.jpg
    1999
  • /foto/6447/6447333m.jpg
    1999
  • /foto/6447/6447350m.jpg
    1999
  • /foto/6435/6435120m.jpg
    2003
  • /foto/6435/6435121m.jpg
    2003
  • /foto/6435/6435122m.jpg
    2003
  • /foto/6435/6435123m.jpg
    2003
  • /foto/6435/6435124m.jpg
    2003
  • /foto/6119/6119827m.jpg
    2006
  • /foto/175/175456m.jpg
    2007
  • /foto/175/175457m.jpg
    2007
  • /foto/175/175458m.jpg
    2007
  • /foto/372/372591m.jpg
    2011
  • /foto/377/377480m.jpg
    2011
  • /foto/405/405402m.jpg
    2011
  • /foto/437/437722m.jpg
    2012
  • /foto/440/440711m.jpg
    2012
  • /foto/3825/3825854m.jpg
    2013
  • /foto/4695/4695214m.jpg
    2014
  • /foto/4654/4654030m.jpg
    2014
  • /foto/4680/4680548m.jpg
    2014
  • /foto/4680/4680594m.jpg
    2014
  • /foto/4703/4703003m.jpg
    2014
  • /foto/4697/4697686m.jpg
    2014
  • /foto/5024/5024911m.jpg
    2014
  • /foto/5024/5024913m.jpg
    2014
  • /foto/9785/9785049m.jpg
    2022
  • /foto/9785/9785051m.jpg
    2022
  • /foto/10132/10132314m.jpg
    2022

"Die Zackenbahn", Klaus Christian Kasper, , Bonn 2002

Poprzednie: Przystanek kolejowy Szklarska Poręba Jakuszyce (dawna lokalizacja) Strona Główna Następne: Przystanek kolejowy Szklarska Poręba Jakuszyce (dawna lokalizacja)


Smugler | 2006-04-10 22:37:12
Ciekawostką niech będzie,że w latach 80-tych XX wieku,przy okazji Biegu Piastów do polany dojeżdżał pociąg
Festung | 2006-04-10 23:12:43
Dojeżdżał i później z różnych okazji. W 2002 r. koleje czeskie uruchomiły rychlika z Harrachova do Szklarskiej Poręby. Na zdjęciu widać czeską motorinkę przecinającą szlak zamarłej po polskiej stronie granicy linii kolejowej. Więcej fotek z tego zdarzenia na stronie---> . Na naszej stronie jest garść informacji o perypetiach związanych z próbami uruchomienia tego odcinka kolejowego.
górski | 2009-05-14 11:04:04
Na tym linku motorinka dojeżdża od najwyższego punktu trasy, to przejazd przy południowych rozjazdach stacji Jakuszyce, w km 40,74, rzędna 886,05m npm , vis a vis "neues Zollamt" .
moose | 2006-11-01 22:26:52
Niemiecka sieć trakcyjna przekazywała napięcie 15 kV prądem zmiennym o częstotiwości 16 2/3 Hz. (obecnie w Polsce używa się prądu stałego o napięciu 3 kV) Przewody zasilające stacje transformatorowe przekazywały napięcie 80 KV. A teraz ciekawostka dotycząca samych Jakuszyc - otóż po podjęciu przez sejm pruski w 1911 r. decyzji o elektryfikacji dolnośląskich linii głównych i odgałęzień prowadzących w stronę granicy austriackiej w Jakuszycach, czyli najwyższym przewidywanym miejscu prowadzenia torów (886 m npm.) ustawiono 1,5 km długości odcinek testowy sieci trakcyjnej, na którym przez rok badano wpływ warunków atmosferycznych na sieć trakcyjną. Mam do Ciebie Festung natomiast następującą uwagę - nazywanie linii Zackenbahn - Koleją Izerską, jest jednym z najczęściej powielanych błędów w nazewnictwie przez laików. Ja wiem, że Czesi ją tak nazywają, wiem również że przebiega już w większej części wschodnimi zboczami Gór Izerskich, ale w nomenklaturze kolejowej, która w dużej mierze wywodzi się ze źródeł niemieckich Koleją (Kolejką) Izerską nazywano linię z Mirska do Świeradowa Zdroju. Tę podmiotową linię nazywano Koleją Doliny Kamiennej (Zackenbahn) i choćby się to nam nie podobało należy się tego trzymać. A tak poza tym artykulik fajny, choć korzystałeś ze zdjęć z wielu źródeł - nie tylko ze strony o 90 latach elektryfikacji kolei na Śląsku.
mxk000 | 2006-11-02 05:10:22
Jesli nie odwiedzales jeszcze strony milosnikow "zackenbahnu", to podaje link ponizej. Kopalnia wiedzy.
mxk000 | 2006-11-02 09:15:15
Rozumiem, zes kumpel z p.Zemke lub Kunze. To sympatyczni pasjonaci, ktorzy mimo koszmarnej dewastacji na Slaskiej Kolei Gorskiej, odwiedzaja jej pozostalosci, dokumentuja status quo i trwaja w wierze, ze to jeszcze nie smutny koniec... na przekor PKP/PLK.